هنگامی که متوجه يخ نساختن يخچال سايد بای ساید می‌شوید، برای زنگ زدن به تعمیرکار عجله نکنید! امکان تولید یخ به صورت خودکار، یکی از قابلیت‌های مهم یخچال ساید است؛ یخساز سیستم مکانیکی ساده‌ای دارد و در همه برند‌ها به یک شکل کار می‌کند. پس اگر می‌بینید که یخساز یخچال ساید یخ نمیسازد و مشکلات گوناگونی دارد، در این مقاله با نیوسرویس همراه باشید تا با روش‌هایی ساده عیب یابی یخساز را انجام دهید.

چرا یخساز یخچال ساید یخ نمیسازد؟

مشکلاتی که می‌توانند، باعث يخ نساختن يخچال سايد بای ساید شوند و قابلیت یخساز اتومات را دچار ایراد کنند به دو دسته تقسیم می‌شوند:

  • از کار افتادن یخساز یخچال
  • خارج نشدن یخ از یخساز

برای عیب یابی مشکل از کار افتادن یخساز یخچال، در ابتدا باید از روشن بودن قابلیت یخساز اتومات اطمینان حاصل کنید. در برخی از یخچال‌ها دکمه پاور، کنار خود یخساز قرار گرفته است؛ در مدل‌های دیگر نیز، به جای دکمه پاور یک اهرم به کار رفته که با قرار دادن آن به سمت پایین، یخ ساز روشن می‌شود. اما اگر با وجود روشن بودن یخساز، از یخ خبری نیست باید مواردی که گفته می‌شود را بررسی کنید.

در ابتدا دکمه پاور که در کنار یخساز قرار دارد را چک کرده و از روشن بودن یخساز مطمئن شوید
  • یخچال تازه نصب شده است

اگر یخچال را به تازگی خریداری کرده و تنها چند ساعت است که آن را نصب کرده‌اید؛ برای استفاده از قابلیت یخساز خودکار، باید مدتی منتظر باشید تا دستگاه به سرمای کافی برسد. کمپرسور یخچال تازه نصب شده، برای رساندن یخچال به دمای سرد باید بیست و چهار ساعت کار کند.

  • مسیر انتقال آب را چک کنید

گاهی اوقات علت یخ نساختن یخچال ساید بای ساید، به وجود مشکل در مسیر انتقال آب بر می‌گردد. لوله انتقال آب که در پشت یخچال قرار دارد، بعد از اتصال به آب خانگی، آب مورد نیاز منبع یخچال را تامین خواهد کرد. برای چک کردن مسیر انتقال، یخچال را از دیوار فاصله داده و شیر پایین یخچال را ببندید. حالا باید وضعیت لوله آب را بررسی کنید، در اکثر موارد لوله آب اصلا به شیر برقی وصل نیست. اگر لوله به شیر متصل است، ابتدا آن را جدا کرده و هرگونه انسداد و پیچ خوردگی در لوله را رفع کنید.

حالا باید فشار آب درون شیر پایین یخچال را امتحان کنید، پس یک سطل برداشته و زیر شیر بگذارید. شیر را باز کرده و ببینید که فشار آب چطور است؟ اصلا آبی درون سطل ریخته می‌شود؟ کم بودن فشار آب و مسدود بودن مسیر انتقال، دو عامل اصلی برای یخ نساختن یخچال ساید بای ساید هستند. راه دیگر برای رفع مشکل یخ نساختن یخچال ساید، کمک گرفتن از تعمیرگاه آنلاین نیوسرویس است. نگران برند دستگاه خود نباشید، سرویسکاران ماهر نیوسرویس رفع ایراد و تعمیر ساید بای ساید جنرال الکتریک و امرسان و اسنوا را هم انجام می‌دهند.

لوله انتقال آب که در پشت یخچال قرار دارد را بررسی و ببینید که مسدود شده است یا نه
  • تنظیم دمای یخچال فراموش نشود

دمای مناسب فریزر یخچال ساید بای ساید، برای ساخت  یخ باید در حدود منفی بیست درجه سانتی گراد باشد. اگر دمای فریزر، کمتر از حد مناسب و استاندارد باشد، دستگاه برای ساخت یخ زمان زیادی صرف کرده و یا اصلا یخ نمی‌سازد. بعد از تنظیم دمای یخچال، باید در حدود دوازده ساعت صبر کنید، تا نتیجه کار و ساختن یخ را ببینید.

  • فیلتر یخچال ساید گرفته است

فیلتر یخچال ساید بای ساید، وظیفه گرفتن خاک، شن و ماسه را از آب بر عهده دارد. با گرفتگی فیلتر ذرات ریز موجود در آب، سیستم انتقال و تمام مسیر‌های آب رسانی را مسدود و پروسه یخ سازی را دچار مشکل می‌کنند. با مطالعه دقیق دفترچه راهنمای دستگاه، می‌توانید اطلاعات و نوع فیلتری که در یخچال به کار رفته است را مشاهده و طبق دستورالعمل قطعه را تعویض کنید. اگر خودتان زمان و مهارت کافی برای تعویض فیلتر ندارید، می‌توانید از خدمات تعمیرات لوازم خانگی استفاده کنید تا دستگاه در اسرع وقت با هزینه‌ای مقرون به صرفه تعمیر شود.

با گرفتگی فیلتر یخچال ساید بای ساید، ذرات ریز مجراهای انتقال آب را مسدود خواهند کرد
  • ترموستات یخچال از کار افتاده است

ترموستاتی که در قالب یخساز به کار رفته است، وظیفه تنظیم دمای پروسه یخسازی را برعهده دارد. بعد از رسیدن قالب به دمای مشخص، یخ به داخل سطل ریخته شده و آب از منبع وارد قالب خواهد شد. اگر ترموستات ایرادی داشته باشد، دما تنظیم نشده و یخ هم ساخته نخواهد شد. با کمک مولتیمتر، می‌توانید از سالم بودن قطعه مطمئن شوید؛ اما اگر جریان برق در ترموستات نیست باید برای تعویض قطعه اقدام کنید. یخچال ساید بای ساید سیستم پیچیده‌ای دارد و رفع ایراد قطعات دستگاه، تنها از یک تعمیرکار ماهر بر می‌آید. پس اگر می‌خواهید ترموستات یخچال سامسونگ را تعویض کنید، به شما پیشنهاد می‌دهیم از خدمات نیوسرویس برای تعمیر ساید بای ساید سامسونگ استفاده کنید.

  • به محل نصب دقت کنید

به محل نصب یخچال دقت کرده و دمای محیط را در نظر بگیرید. اگر یخچال در کنار وسایل گرمازا مانند اجاق گاز یا سماور قرار بگیرد با هر بار، باز و بسته شدن درب هوای گرم به درون یخچال رفته، دمای دستگاه از تعادل خارج و یخسازی اتومات هم با مشکل مواجه می‌شود.

اگر هوای سرد یخچال به محیط خارج نشت می‌کند، برد و یخساز دستگاه با مشکل مواجه خواهد شد. پس از درست بسته شدن درب اطمینان حاصل کرده و گاهی لاستیک دور درب را با دقت بررسی کنید. اگر مدتی است که درب دستگاه به درستی بسته نمی‌شود، به شما پیشنهاد می‌کنیم مقاله چرا در یخچال بسته نمیشود را مطالعه تا با دلایل و روش‌های رفع این مشکل آشنا شوید.

با قرار گرفتن یخچال کنار وسایل گرمازا، دمای درون دستگاه از حالت تعادل خارج می‌شود
  • یخ از یخساز خارج نمی‌شود

اگر می‌بینید که یخ در قالب وجود دارد، یعنی یخ ساز یخچال بدون مشکل از منبع، آب دریافت کرده و یخ تولید می‌کند. با وجود یخ در قالب، مشکلی در منبع آب وجود ندارد، پس ایراد مکانیکی یا الکترونیکی است. عدم خروج یخ از یخساز، هنگامی رخ می‌دهد که موتور یا بازو‌های انتقال دهنده یخ، دچار مشکل شده باشند. ممکن است زمانیکه مشغول مرتب کردن وسایل و مواد غذایی در یخچال بوده‌اید، کنترل بازو‌های محرک را در حالت خاموش قرار داده باشید. برای رفع مشکل کافیست، بازوی کنترل را به حالت قبلی برگردانید. اما اگر کنترل بازو‌های محرک در حالت همیشگی خود قرار داشته و قالب از یخ پر شده است، ایرادی در موتور و اتصالات برق وجود دارد.

برای عیب یابی باید، از درستی اتصالات الکتریکی اطمینان حاصل کنید. یخچال را از برق کشیده، از دیوار فاصله داده و شیر منبع آب را ببندید. اتصالات را از دستگاه جدا و دوباره با دقت نصب کنید. مقداری آب در منبع ریخته و یخ‌ها را از قالب جدا کرده، یخچال را به برق زده و سپس بازوی کنترل را به حالت خاموش بگذارید. سه الی چهار ساعت برای تشکیل یخ جدید صبر کنید، حالا ببینید که یخ از یخ ساز خارج می‌شود یا نه؟ اگر پاسخ منفی است باید برای تعویض موتور یا گیربکس یخچال اقدام کنید. اگر زمان کافی برای پیدا کردن تعمیرکار ندارید، می‌توانید برای عیب یابی یخچال از خدمات آنلاین تعمیر ساید بای ساید ال جی استفاده کنید.

عدم خروج یخ از یخساز اغلب به دلیل مشکلاتی مکانیکی سیستم دستگاه است

ساده‌ترین راه برای تعمیر یخساز یخچال ساید بای ساید

در شرایطی که دستگاه هیچ مشکلی ندارد، حداقل یک ساعت زمان لازم است تا یخ تولید شود. اگر تمام موارد گفته شده را چک کرده و ایرادی نمی‌بینید، اما باز هم یخساز یخ نمی‌سازد از تعمیرگاه آنلاین نیوسرویس کمک بگیرید. متخصصین حرفه‌ای نیو سرویس عیب یابی و تعمیر ساید فریجیدر و تعمیر ساید بای ساید دوو و تمامی برند‌های ایرانی و خارجی تولید کننده ساید بای ساید را در کمترین زمان انجام می‌دهند.