اگر به بوی سوختگی جاروبرقی توجهی نکنید، همین وسیله مَکنده می‌تواند شما را در بهترین حالت دچار یک ضرر 2.5 الی 3 میلیون تومانی بکند. جاروبرقی‌ها امروزه وسایل پرکاربردی هستند که قیمت آن‌ها چندان کم نبوده و خرابی یا سوختگی این وسایل برای هر شخصی دلهره‌آور است. علت این که “چرا جاروبرقی بوی سوختگی می‌دهد؟” بستگی به چند عامل مهم دارد و همیشه مربوط به خرابی موتور یا سوختن دستگاه نیست.

گردوغبار، خرابی تسمه، پر بودن کیسه جاروبرقی و دیگر موارد در ایجاد این بو تأثیرگذار هستند و رفعِ مشکل هرکدام از این موارد نیز راه‌حل مخصوص به خودش را دارد. تا آخر مقاله با وب‌سایت تعمیرکار لوازم خانگی “نیو سرویس” همراه باشید تا به بررسی 8 علت‌ اصلی ایجاد بوی سوختگی در جاروبرقی و راه‌حل‌های اصلی آن بپردازیم.

1- سوختن موتور جاروبرقی؛ علتی که 60% در بوی بد دستگاه دخیل است

سوختن موتور جاروبرقی یا اختلال در آرمیچر می‌تواند ترسناک‌ترین علت برای ایجاد بوی سوختگی در دستگاه باشد. دلایل زیادی وجود دارد که باعث ایجاد این اتفاق می‌شود ولی اصلی‌ترین آن مربوط به عدم نگهداری صحیح از جاروبرقی است.

دلایلی مانند استفاده مداوم از پاکت‌های جاروبرقی دائمی، عدم تعویض به‌موقع کیسه، عدم شستشوی فیلترهای دستگاه و ورود گردوغبار به موتور ازجمله مواردی هستند که تأثیر زیادی در سوختن موتور دارند.

تعمیر موتور جاروبرقی توسط تعمیرکار در کارگاه

برای پیشگیری از این مشکل شما بایستی پاکت جاروبرقی را به‌موقع تعویض نموده و سعی کنید تا در مناطقی که گردوغبار زیادی در آنجا وجود دارد (مانند شهرهای جنوب کشور)، حتماً فیلتر کیسه دستگاه را به‌صورت مداوم شستشو دهید.

اگر پس از ایجاد بوی سوختگی در جاروبرقی، دستگاه شما روشن نشد احتمالاً مشکل از موتور بوده و بایستی آن را به تعمیرکار ارجاع دهید. با ورود به صفحه تعمیر جاروبرقی می‌توانید از خدمات کارشناسان متخصصِ “نیو سرویس” در این زمینه بهره بگیرید.

2- مشکل در تسمه جاروبرقی؛ شایع‌ترین مشکلی توسط خودتان حل می‌شود

تسمه‌های موتور جاروبرقی از لاستیک تولید شده و درصورتی که دستگاه به‌صورت مداوم کار کند باعث داغ شدن آن‌ و ایجاد بوی سوختگی می‌شود. کاربرد این ابزارهای لاستیکی کمک به چرخش برس است تا بتواند موها و دیگر کثیفی‌ها را جمع‌آوری کند.

تسمه‌های مشکی لاستیکی در کنار جاروبرقی پیشرفته

شما می‌توانید با خرید تسمه مناسب برای جاروبرقی خود و استفاده از آموزش‌های موجود در اینترنت برای تعویض تسمه، این مشکل را حل کنید.

3- مشکل در برد جاروبرقی و تعمیر آن

در جاروبرقی‌ها همانند دیگر وسایل برقی یک برد اصلی وجود دارد. اتصالی در مدارهای برد می‌تواند یکی از دلایل اصلی برای ایجاد بوی سوختگی در جاروبرقی باشد. همچنین بر برخی مواقع این مشکل می‌تواند فیوز برق خانه را نیز قطع کرده و باعث ایجاد اختلال در برق شود.

شما می‌توانید با استفاده از یک مولتی متر نسبت به بررسی مدارهای برد جاروبرقی خود اقدام کرده و  قطعه یا خازن سوخته شده را تعویض نمایید. همچنین در جاروبرقی‌های فیلیپس این مشکل بیشتر دیده شده و بایستی تعمیر آن را به یک متخصص بسپارید. شما می‌توانید با مراجعه به صفحه تعمیر جاروبرقی فیلیپس از خدمات کارشناسان “نیو سرویس” برای رفع مشکل برد دستگاه خود استفاده کنید.

4- عدم تعویض کیسه جاروبرقی در زمانی مناسب

تمامی مسائلی که باعث ایجاد یک‌بار اضافه بر روی موتور می‌شود، می‌تواند یکی از دلایل بوی سوختگی جاروبرقی باشند. پر شدن کیسه دستگاه نیز باعث می‌شود تا موتور بار سنگینی را تحمل کرده و در فشار بالا بوی سوختگی زیاد را از خود خارج کند. برای رفع این مشکل بایستی پس از پر شدنِ نصف حجمِ پاکت، آن را خالی کرده و فیلتر کیسه را نیز شستشو دهید.

5- سوختگی فیوز جاروبرقی

یکی از مسائل مهمی که مخصوصاً در جاروبرقی‌های سامسونگ نیز می‌توان آن را مشاهده کرد، سوختن فیوز جاروبرقی است. درصورتی که تخصصی در زمینه‌های فنی دارید می‌توانید درپوش دستگاه را باز کرده و سپس با استفاده از مولتی متر، فیوز جاروبرقی را بررسی کنید.

اصولاً اگر فیوز سوخته باشد می‌توان آثار خرابی را در ظاهر آن نیز مشاهده کرد و به‌راحتی آن را تعویض نمود. اگر از جاروبرقی‌های سامسونگ استفاده می‌کنید، می‌توانید به صفحه تعمیر جاروبرقی سامسونگ مراجعه کرده و با استفاده از مشاوره و کمک کارشناسان “نیو سرویس” نسبت به تعویض فیوز جاروبرقی خود اقدام کنید.

6- ورود رطوبت به دستگاه و خاموش شدن جاروبرقی

ورود رطوبت و قطرات آب به داخل جاروبرقی باعث ایجاد اختلال در موتور و برد دستگاه می‌شود. همین موضوع باعث به وجود آمدن اتصالی در سیم‌ها شده و بوی سوختگی تولید خواهد کرد. همچنین این مشکل در جاروبرقی‌های بوش بیشتر از باقی دستگاه‌ها وجود دارد و می‌توان یکی از علت‌های اصلی آن را حساسیت زیاد موتور جاروبرقی‌های این برند دید.

جاروبرقی مخصوص برای تمیز کردن مکان‌های خیس

اگر از جاروبرقی‌های بوش استفاده می‎کنید و بوی سوختگی زیادی از آن خارج می‌شود، می‌توانید به صفحه نمایندگی تعمیرات جاروبرقی بوش در تهران مراجعه کرده و تعمیر دستگاه خود را بر عهده نمایندگی‌ معتبر این شرکت بگذارید.

7- افزایش قدرت مکش جاروبرقی و ایجاد بوی سوختگی

درصورتی که قدرت مکش جاروبرقی را در حالت حداکثری قرار داده و از آن به مدت 20 الی 30 دقیقه به‌صورت مداوم استفاده کنید، ممکن است که بوی سوختگی از دستگاه خارج شود. البته این مشکل امری طبیعی بوده و در اکثر جاروبرقی‌ها نیز دیده می‌شود.

به شما پیشنهاد می‌کنیم که حداکثر به مدت 10 دقیقه از دستگاه استفاده کرده و سپس آن را برای چند دقیقه خاموش کنید. همچنین در جاروبرقی‌های ال‌جی یک ترموستات وجود داشته و درصورتی که با حداکثر قدرت و به مدت 20 دقیقه از دستگاه استفاده کنید، جاروبرقی به‌صورت اتوماتیک خاموش می‌شود.

البته مشکل زمانی پیش می‌آید که دستگاه پس از ایجاد بوی سوختگی خاموش شده و دیگر روشن نشود، برای رفع این مشکل در دستگاه‌های LG می‌توانید به صفحه تعمیر جاروبرقی ال‌جی در تهران مراجعه کرده و مشکل جاروبرقی خود را رفع کنید.

8- عدم شستشو فیلتر جاروبرقی و خرطوم آن؛ دستگاه را خفه نکنید!

شستشوی اجزا و قطعات جاروبرقی برای جلوگیری از ایجاد خرابی یا بوی سوختگی در دستگاه امری بسیار مهم است. فیلتر کیسه و خرطوم جاروبرقی پس از چند ماه کار کردن کثیف می‌شوند و ذرات زیادی در آن‌ها گیر خواهد کرد.

تمیز کردن فیلتر و کیسه جاروبرقی و قرار دادن آن در دستگاه

همان‌طور که در مقاله “چرا جاروبرقی مکش ندارد” به آن اشاره شده، عدم شستشو خرطوم و فیلتر جاروبرقی باعث ایجاد مشکل در قدرت دستگاه می‌شود. همچنین به‌دلیل ماندن ذرات کثیف در جاروبرقی می‌توان بوی‌های نامطبوع را نیز در آن حس کرد.

اصلی‌ترین علت بوی بد سوختگی جاروبرقی چه چیزی است؟

در این مقاله سعی کردیم تا 8 مورد از مهم‌ترین علت‌های بوی سوختگی دستگاه را با یکدیگر بررسی کنیم که به‌صورت خلاصه به شرح زیر بودند:

  • عدم شستشوی فیلتر جاروبرقی
  • استفاده از جاروبرقی در محیط‌های خیس
  • عدم تعویض به‌موقع کیسه آشغال دستگاه
  • سنگینی بیش از حد کیسه آشغال و فشار بر روی موتور
  • ایجاد مشکل در تسمه جاروبرقی
  • سوختگی فیوز دستگاه
  • بیش از حد کار کردن با حداکثر قدرت جاروبرقی

اگر نگاه دقیقی به این دلایل داشته باشید خواهید دید که نگهداری نادرست از جاروبرقی و تعویض نکردن به‌موقع کیسه دستگاه و عدم شستشو فیلتر آن باعث ایجاد بوی سوختگی خواهد شد. همچنین علت‌های دیگری نیز برای ایجاد این مشکل وجود دارد که برای رفع تمامی آن‎‌ها می‌توانید توسط شماره 02177442720 با کارشناسان متخصص “نیو سرویس” ارتباط برقرار کرده و مشکل جاروبرقی خود را حل کنید.