رطوبت و شبنم زدن داخل یخچال، فقط برای دستگاه‌های قدیمی نیست و از مشکلات یخچال‌های دوقلو و ساید بای ساید هم محسوب می‌شود. از کمبود گاز گرفته تا نبود برودت در دستگاه، عوامل زیادی می‌توانند باعث ایجاد رطوبت درون یخچال شوند. اگر شما هم با دیدن قطرات ریز آب در گوشه و کنار یخچال، از خود می‌پرسید که چرا داخل یخچال عرق می کند؛ با ما همراه باشید تا به پاسخ پرسشتان رسیده و دستگاه را تعمیر کنید.

رطوبت داخل یخچال چیست و باعث چه مشکلاتی می‌شود؟

نشستن قطره‌های ریز و درشت آب، روی دیواره‌ها و گوشه و کنار دستگاه به معنی وجود رطوبت در داخل یخچال است. رطوبت در اثر برخورد با سرمای داخل یخچال، دچار میعان شده و زمانیکه به مقدار کافی برسد به شکل شبنم روی سطح یخچال تشکیل می‌شود. کاربران با دیدن شبنم‌ها، می‌گویند که داخل یخچال عرق کرده است. شبنم‌ها با از دست دادن گرما، می‌توانند به برفک تبدیل شوند؛ اما اگر چکه کرده و به سمت پایین بروند باعث جمع شدن آب در جامیوه‌ای و زنگ زدگی قطعات فلزی یخچال می‌شوند.

البته برای نگهداری مواد غذایی، باید مقدار مشخصی رطوبت در دستگاه وجود داشته باشد. اما وقتی رطوبت بیش از حد مجاز باشد یخچال عرق کرده، کپک و باکتری در دستگاه رشد کرده و مواد غذایی از بین می‌روند. حالا که با نقش رطوبت و مشکلاتی که برای دستگاه ایجاد می‌کند آشنا شدید، باید در مورد 6 علت موثر که باعث عرق کردن یخچال می‌شوند بدانید.

رطوبت با برخورد به سرمای داخل یخچال، دچار میعان شده و به شبنم و قطره‌های ریز آب تبدیل می‌شود

6 علت موثر در عرق کردن داخل یخچال با روش رفع

در اغلب موارد عرق کردن داخل یخچال، مشکلات جدی برای دستگاه ایجاد نمی‌کند. به خصوص با شروع فصل تابستان، شبنم زدن یخچال در شهر‌های مرطوب امری کاملا طبیعی است. بیشتر یخچال‌ها با کمک لوله تخلیه، شبنم‌ها و قطرات آب را جمع و سپس تبخیر می‌کنند. اما اگر میزان تعریق یخچال فریزر، از حد استاندارد فراتر برود، خبر از خرابی قطعات مهم دستگاه می‌دهد. در ادامه به معرفی X علت موثر برای شبنم زدن داخل یخچال می‌پردازیم:

  • چک کردن لوله تخلیه یخچال

در حالت عادی قطرات شبنم حاصل از رطوبت درون یخچال، به وسیله لوله تخلیه یا ناودان دستگاه در سینی مخصوص کف یخچال جمع و با گرمای کمپرسور تبخیر می‌شوند. با مسدود شدن لوله تخلیه، عمل جمع و تبخیر قطرات آب با مشکل مواجه شده و در مواردی باعث برفک دستگاه هم خواهد شد. اگر دوست دارید درباره پروسه یخ زدن درون یخچال و روش‌های رفع آن بیشتر بدانید، مقاله چرا یخچال برفک میزنه را مطالعه کنید.

راه‌حل اول برای رفع شبنم‌ها چک کردن ناودان یا لوله تخلیه یخچال است، پس به پخش پشتی دستگاه رفته و ببینید که مسیر لوله مسدود شده است یا نه. گاهی اوقات هم تراز نبودن یخچال فریزر، می‌تواند مانع از کارکرد درست ناودان شود. اما راه‌حل بهتر، پیدا کردن تعمیرگاه مناسب برای عیب یابی دستگاه است. شما می‌توانید تعمیر و تعویض ناودان یخچال را به مجموعه نیو سرویس بسپارید. نیوسرویس تمامی خدمات مربوط به تعمیر یخچال ال جی، عیب یابی یخچال فریزر اسنوا و حتی تعمیرات یخچال فریجیدر را با کمک سرویسکاران ماهر و با تجربه انجام می‌دهد.

چرا داخل یخچال عرق می کند

·       باز و بسته کردن مکرر درب یخچال

تعداد باز و بسته شدن درب یخچال را به حداقل برسانید، تا سطح رطوبت دستگاه در حد استاندارد حفظ شده و گرما وارد یخچال نشود. با ورود گرما و رطوبت به درون دستگاه، کمپرسور برای به تعادل رساندن دمای داخلی باید برای مدتی طولانی کار کند. با کار بیش از حد کمپرسور، دستگاه علاوه بر عرق کردن برفک هم خواهد زد.

اگر تعداد باز و بسته کردن درب دستگاه را کاهش داده، اما هنوز با مشکل شبنم زدن یخچال مواجه‌اید؛ باید از درست بسته شدن درب دستگاه اطمینان حاصل کنید. لاستیک دور درب، باید به طور کامل به دیواره‌ها بچسبد. برای اطمینان از سالم بودن لاستیک دور درب، باید یک ورق بین لاستیک و یخچال قرار داده و درب را محکم ببندید. سپس سعی کنید که کاغذ را از بین درب و یخچال بیرون بیاورید، اگر کاغذ بدون مشکل از بین درب و یخچال بیرون می‌آید باید برای تعویض لاستیک دور درب اقدام کنید. یخچال از لوازم خانگی گران قیمت محسوب می‌شود، پس عیب یابی دستگاه را باید به سرویسکارانی ماهر بسپارید. اگر وقت و حوصله کافی برای پیدا کردن تعمیرگاه مناسب ندارید، می‌توانید از خدمات تعمیرات لوازم خانگی آنلاین نیو سرویس استفاده کنید؛ تا دستگاه را مثل روز اول نو کنید.

·       استفاده بهینه از وسایل سرمایشی

پدیده عرق کردن داخل یخچال، در فصل تابستان امری طبیعی است؛ زیرا استفاده از وسایل سرمایشی در سرتاسر محیط، می‌تواند باعث افزایش رطوبت هوای خانه و یخچال شود. برای کم کردن رطوبت خانه، میزان و ساعات استفاده از کولر و پنکه را کاهش دهید.

·       تنظیم کردن دمای یخچال

دمای یخچال باید متعادل بوده و نباید خیلی سرد یا گرم باشد، میزان دمای مطلوب باید بین 0 الی 5 درجه قرار بگیرد. بالا رفتن دمای داخلی یخچال، باعث افزایش میزان کارکرد کمپرسور می‌شود. تنظیمات ترموستات هم می‌تواند، در عرق کردن داخل یخچال عاملی تاثیر گذار باشد. اگر دمای ترموستات روی خیلی کم تنظیم شود، هوای کلی یخچال رطوبت کمتری جذب می‌کند؛ اما میزان رطوبت، در سرد‌ترین نقطه دستگاه یعنی دیواره‌های عقب افزایش می‌یابد. پس دستگاه زمان کمتری، برای تخلیه و تبخیر قطرات آب خواهد گذاشت.

کمپرسور نیز برای بالا بردن قدرت خنک کنندگی، باید مدت بیشتری کار کند؛ در نتیجه به سرعت مستهلک شده و به تعمیر نیاز پیدا می‌کند. مستهلک شدن کمپرسور برای برند‌های شناخته شده‌ای که، از قطعات با کیفیت استفاده می‌کنند هم رخ داده و از مشکلات یخچال اسنوا محسوب می‌شود.

میزان دمای مطلوب یخچال بین صفر تا پنج درجه است. دمای مناسب از عرق کردن یخچال جلوگیری میکند

·       دقت به محل نصب

برخورد گرما به هوای سرد درون یخچال، باعث رطوبت و تشکیل شبنم روی دیواره‌های یخچال خواهد شد. پس به محل نصب دستگاه دقت کنید، یخچال نباید در کنار وسایل گرمایشی مانند اجاق گاز و سماور قرار بگیرد. زیرا با  هر بار باز و بسته شدن درب، مقداری از گرمای وسایل وارد یخچال شده و باعث رطوبت بیش از حد محیط داخلی دستگاه خواهد شد.

·       در نظر گرفتن رطوبت مواد غذایی

میوه، سبزیجات، ماهی، گوشت و محصولات لبنی می‌توانند رطوبت زیادی در فضای داخلی دستگاه آزاد کند. قرار دادن غذا‌های داغ و گرم در یخچال نیز، می‌تواند باعث بالا رفتن رطوبت و عرق کردن داخل یخچال شود. پس از قرار دادن غذای داغ در داخل یخچال خودداری کرده و صبر کنید تا دمای غذا پایین آمده و سرد شود. مواد خوراکی را در داخل ظرف غذای مناسب بگذارید و یخچال را بیش از ظرفیت مجاز از خوراکی‌ها پر نکنید؛ تا هوا در تمام محیط داخلی دستگاه گردش داشته باشد.

قرار دادن مواد غذایی داغ در یخچال، سطح رطوبت دستگاه را بالا برده و دما را نامتعادل می‌کند

رفع مشکل عرق کردن داخل یخچال را به متخصصین نیوسرویس بسپارید

در این مقاله عوامل موثر در عرق کردن داخل یخچال و روش‌های رفع آن، بدون نیاز به سرویسکار را بررسی کردیم. اگر شما هم برای رفع رطوبت داخل یخچال، از ترفند خاصی استفاده می‌کنید حتما در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

اگر مشکلات دستگاه جدی بوده و یخچال را از کار انداخته است، کافیست درخواست تعمیر را آنلاین و یا تلفنی، در نیوسرویس ثبت کنید. خدمات کامل تعمیر یخچال ساید بای ساید برندهای مختلف مثل تعمیر یخچال سامسونگ ،امرسان و دیگر دستگاه‌ها را به متخصصین ماهر نیوسرویس بسپارید؛ تا دستگاه در اسرع وقت عیب یابی و تعمیر شود.