برای ماشین ظرفشویی، خشک کردن ظروف از شستن آن‌ها سخت‌تر است. زیرا آب در طی پروسه شست و شو، در برخی از قسمت‌های ظرف و لیوان‌ها مانده و بعد از تبخیر، باعث کدر شدن ظروف می‌شود. استفاده نادرست و ایرادات فنی می‌توانند، باعث خیس ماندن ظروف در ماشین ظرفشویی شوند؛ اما با دانستن ترفند‌هایی می‌توانید از خشک نشدن ظروف در دستگاه جلوگیری کنید. اگر به دنبال پاسخی برای پرسش چرا ماشین ظرفشویی خشک نمی کند هستید و می‌خواهید، دستگاه را بدون هزینه چندانی عیب یابی کنید؛ با متخصصان نیوسرویس همراه شوید.

خشک کن ظرفشویی چگونه کار می‌کند؟

نحوه عملکرد خشک کن ظرفشویی، بسته به مدلی که دستگاه دارد متفاوت است. مدل‌های جدید ماشین‌های ظرفشویی، برای خشک کردن ظروف سیستم cool dray را به کار می‌برند؛ بعضی مدل‌ها هم، از المنت حرارتی برای خیس نماندن ظرف‌ها استفاده می‌کنند.

در سیستم cool dray، برای تولید گرما نیازی به المنت نبوده و ظروف با کمک آب داغ خشک می‌شوند. در مرحله آخر آبکشی، هوای درون دستگاه به وسیله آب داغ به شدت گرم می‌شود. هوای داغ با برخورد به استیل سرد، مایع شده و با لوله تخلیه به بیرون می‌رود. در نهایت رطوبت مانده روی ظروف هم، با کمک فن خشک می‌شود. در سیستم cool dray، به دلیل عدم استفاده از المنت میزان مصرف انرژی به شدت کاهش می‌یابد. حالا که با نحوه کارکرد خشک کن دستگاه آشنا شدید، باید دلایل خیس بودن ظروف در ماشین ظرفشویی را بدانید.

در ماشین‌های ظرفشویی با در سیستم cool dray، برای خشک کردن ظروف نیازی به المنت نیست
  • جنس و چیدمان ظروف را در نظر بگیرید

قبل از قرار دادن ظروف در ماشین، باید نوع و جنسی که دارند را در نظر بگیرید. ظروف ساخته شده از شیشه و سرامیک، با سرعت بیشتری نسبت به مابقی ظروف خشک می‌شوند. اما ظروف از جنس پلاستیک، برای خشک شدن نیاز به زمان بیشتری دارند.

نوع چیدمان ظرف‌ها در دستگاه هم، می‌تواند در عملکرد خشک کن ظرفشویی تاثیر منفی بگذارد. ماهیتابه و قابلمه‌های بزرگ را، در سینی پایینی دستگاه بگذارید. ردیف‌های جلویی قفسه‌ها را برای ظرف‌های بزرگ و سپس، بخش‌های میانی و انتهایی قفسه را برای ظرف‌های کوچکتر بگذارید. چیدمان لیوان‌ها باید برعکس و رو به پایین باشد، قاشق و چنگال‌ها را نیز باید در قسمت مخصوص خود قرار دهید. هنگام قرار دادن ظروف در ماشین، آن‌ها را با فواصل معینی از هم بچینید. فضا و فاصله کافی ظروف از هم باعث می‌شود، هوا هنگام خشک کردن ظروف به درستی در دستگاه جریان داشته باشد. انباشته کردن کاسه، بشقاب و لیوان روی هم، گردش هوا را ضعیف و باعث خیس ماندن ظروف می‌شود.

انباشته کردن ظروف روی هم در ظرفشویی، باعث خیس ماندن آن‌ها در پایان شستشو می‌شود
  • برنامه شستشوی مناسب را انتخاب کنید

هر ماشین ظرفشویی، مجموعه‌ای از چرخه‌ها و برنامه‌های شستشوی مختص به خود را دارد. حتی در برخی از مدل‌ها برنامه خشک کردن دستگاه می‌تواند، متناسب با حجم ظروف تغییر ‌کند.

با خواندن دفترچه راهنمای دستگاه، می‌توانید با چرخه‌های متعدد شستشو آشنا شده و مناسب ترین برنامه را انتخاب کنید. در برنامه‌های شستشو prewash و Quick ظرف‌ها، به طور کامل خشک نمی‌شوند. انتخاب برنامه heated dry، ظرف‌ها را به طور کامل خشک و عاری از رطوبت می‌کند؛ اما دستگاه انرژی زیادی مصرف می‌کند. انتخاب برنامه اشتباه برای شستن ظروف، می‌تواند علت کثیف شستن ماشین ظرفشویی هم باشد. پس از اتمام چرخه شستشو، درب ماشین ظرفشویی را باز کنید تا تمام بخار از دستگاه خارج و رطوبت مانده روی ظروف تبخیر شود.

  • المنت ماشین ظرفشویی را بررسی کنید

المنت حرارتی وظیفه دارد، بعد از به پایان رسیدن برنامه شستشو، ظرف‌ها را گرم و خشک ‌کند. المنت حرارتی می‌تواند، دمای فضای داخلی دستگاه را به 70 درجه سانتی گراد برساند. پس یک عنصر شکسته در المنت، خشک کردن ظروف در دستگاه را با مشکل مواجه می‌کند.

برای بررسی المنت باید ابتدا، دستگاه را خاموش کرده و از برق بکشید. با کمک مولتی متر، جریان برق در ماشین ظرفشویی را چک کنید؛ در صورت نبود جریان برق باید المنت را تعویض کنید. المنت حرارتی در بخش پایینی دستگاه قرار دارد، پس پنل زیری ماشین را بیرون آورده و سیم و المنت را با دقت چک کنید. تعمیر المنت ماشین ظرفشویی کاری تخصصی بوده و باید توسط سرویسکار حرفه‌ای انجام شود. پس اگر به دنبال سرویس‌کاری ماهر هستید، از خدمات تعمیر ماشین ظرفشویی الجی استفاده کنید تا دستگاه مثل روز اول نو شود.

المنت در برخی از مدل‌های ظرفشویی وظیفه گرم و خشک کردن ظروف را دارد
  • دریچه هوای ظرفشویی از کار افتاده است

اگر بعد از چیدمان درست ظروف و انتخاب مناسب‌ترین برنامه شستشو، دستگاه باز هم قادر به خشک کردن ظروف نیست، ممکن است دریچه هوا از کار افتاده باشد. دریچه ظرفشویی وظیفه دارد، هوای گرم و بخار‌های تولید شده از چرخه شستشو را از دستگاه تخلیه کند. اگر دریچه هوا به درستی باز نشود، بخار‌ها به شکل رطوبت روی ظروف می‌نشینند. با درست باز نشدن درب دریچه و تکان نخوردن آن، باید برای تعمیر اقدام کنید. لازم نیست برای پیدا کردن تعمیرکار از خانه بیرون روید، عیب یابی ماشین ظرفشویی را به تعمیرات لوازم خانگی آنلاین بسپارید، تا فقط چند کلیک تعمیرکار را به محل بیاورید.

  • ترموستات ظرفشویی ایراد دارد

ترموستات در ماشین ظرفشویی، مانند دماسنج عمل کرده و از داغ شدن بیش از حد دستگاه جلوگیری می‌کند. ایراد در ترموستات، باعث می‌شود المنت قبل از خشک کردن تمام ظروف خاموش شده و از کار بیافتد. ترموستات در پایین مخزن ظرفشویی قرار گرفته و برای چک کردن اتصالات آن باید از مولتی متر استفاده کنید. راه‌حل بعدی سپردن دستگاه به تعمیرکار ماهر است، اگر در تهران هستید و زمان کافی برای پیدا کردن تعمیرکار ندارید؛ از خدمات تعمیر ماشین ظرفشویی در تهران استفاده کنید. تا دستگاه در اسرع وقت سرویس و عیب یابی شود.

ترموستات از داغ شدن بیش از حد ماشین ظرفشویی جلوگیری می‌کند
  • از مایع کمک شستشو استفاده کنید

در اغلب ماشین‌های ظرفشویی، علاوه بر استفاده از ماده شوینده اصلی می‌توانید از مایع کمک شستشو هم استفاده کنید. جلادهنده یک مایع کمک شستشو است که، از جمع شدن قطرات آب روی ظرف جلوگیری می‌کند. با استفاده از مایع جلادهنده، دیگر خبری از لکه‌های حاصل از بخار آب روی ظرف‌ها نخواهد بود.

از مواد شوینده استاندارد با برند‌های شناخته شده استفاده کنید، تا به قطعات مختلف دستگاه آسیبی وارد نشود. استفاده از متریال شوینده ارزان قیمت، روی کارکرد و کیفیت قطعات تاثیر گذاشته و منجر به خرابی دستگاه می‌شود. اما نگران نباشید نیوسرویس با ارائه خدمات در زمینه تعمیر ظرفشویی سامسونگ، همراه شما خواهد بود. خدمات نیو سرویس مختص به ظرفشویی نیست و شما می‌توانید برای تعمیرات لوازم خانگی سامسونگ مانند کولر گازی، لباسشویی و یخچال نیز روی نیوسرویس حساب کنید.

استفاده از جلادهنده در هنگام شستشو، از افتادن لکه‌های آب روی ظروف جلوگیری خواهد کرد

5 ترفند ساده برای پیشگیری از خرابی خشک کن

با به کارگیری ترفند‌هایی می‌توانید، عملکرد خشک کن ماشین ظرفشویی را بهبود ببخشید. حتی اگر مدل ظرفشویی قدیمی بوده و چرخه‌های زیادی، برای خشک کن نداشته باشد.

  • هر سه ماه یکبار، زمانی را برای تمیز و جرم گیری ماشین ظرفشویی بگذارید. با تمیز کردن دستگاه چربی‌ها، اثرات مواد شوینده و ذرات مواد غذایی را از مسیر‌ها و دریچه‌ها پاک کرده و کارایی ماشین را افزایش می‌دهید. جرم گیری با کمک جوش شیرین و سرکه، باعث از بین رفتن بوی بد دستگاه نیز خواهد شد. پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر، مقاله رفع بوی بد ماشین ظرفشویی را مطالعه کنید.
  • بسته به مدل ماشین ظرفشویی، چرخه‌های شستشو نیز متفاوت خواهد بود. در برخی مدل‌ها می‌توانید از ویژگی heat استفاده کنید، تا خشک شدن بهتر انجام شود.
  • هرگز ظروف را زودتر از اتمام برنامه شستشو، از ظرفشویی خارج نکنید.
  • به محض اتمام برنامه شستشو و پایان کار، درب را باز کنید تا بخار و گرما از دستگاه خارج شود.
  • بعد از پایان شستشو، آب روی سطوح مقعر مانند لیوان‌ها و درب‌های ظروف قرار داده شده در قفسه بالا جمع می‌شود. پس برای جلوگیری از ریختن آب، ابتدا ظروف قفسه پایین را خالی کنید.
هرگز ظروف را قبل از به پایان رسیدن برنامه شستشو از دستگاه خارج نکنید

بهترین راهکار برای عیب یابی ماشین ظرفشویی

با چیدن درست ظرف‌ها، انتخاب برنامه مناسب و انجام سرویس دوره‌ای، دیگر با مشکل خیس ماندن ظروف مواجه نخواهید شد. شما از چه روشی برای خشک کردن ظروف در ظرفشویی استفاده می‌کنید؟ ترفند خود را با ما در بخش نظرات به اشتراک بگذارید. اگر برای سرویس و تعمیر ماشین ظرفشویی به دنبال تعمیرگاهی مناسب با خدماتی مطمئن هستید، همین حالا سفارش خود را آنلاین در نیوسرویس ثبت کنید.