وقتی به درستی از دستگاه استفاده نمی‌کنید، فرقی نمی‌کند گران قیمت‌ترین کولر گازی خارجی را گرفته باشید، یا بهترین کولرگازی ایرانی. در هر صورت استفاده نادرست و عدم نگهداری صحیح، باعث به وجود آمدن مشکلات کوچک و بزرگی در دستگاه می‌شود. یکی از رایج‌ترین مشکلات دستگاه، خاموش شدن کولر گازی در روز‌های داغ تابستان است. پس اگر می‌خواهید علت خاموش و روشن شدن کولر گازی را دانسته و این مشکل را بدون نیاز به تعمیرکار، برطرف کنید با نیوسرویس همراه باشید.

1-علت خاموشی ناگهانی کولر گازی چیست؟

ساده‌ترین علت خاموشی ناگهانی کولر گازی در فصل تابستان، به انتخاب نادرست دستگاه بر می‌گردد. کولر گازی باید متناسب با آب و هوای منطقه، و متراژ محیطی که در آن قرار می‌گیرد انتخاب شود. اگر کاربر در هنگام خرید دستگاه به این دو فاکتور توجه نکند، کولر گازی نامناسبی را خریداری خواهد کرد. کولر گازی نامناسب برای خنک کردن محیط، انرژی و زمان زیادی مصرف کرده و باعث فشار به قطعات و افزایش مصرف برق می‌شود. با ادامه یافتن این شرایط، دستگاه کار خود را به درستی انجام نداده، خاموش شده و باید برای تعمیر آن اقدام کرد. اگر برنامه کاری شلوغی داشته و زمانی برای پیدا کردن تعمیرکار ندارید می‌توانید تنها با چند کلیک، به سایت نیوسرویس رفته و برای تعمیر لوازم خانگی اقدام کنید.

2-اصلی‌ترین علت خاموش و روشن شدن کولر گازی

اگر به دنبال علت خاموش و روشن شدن کولر گازی هستید، تنظیمات ترموستات دستگاه را چک کنید. ترموستات در حالت عادی و خودکار، برای خاموش و روشن شدن زمان معینی دارد. اما اگر به هر دلیلی این تنظیمات بهم بریزد، ساعات خاموشی نیز تغییر خواهد کرد. به عنوان مثال اگر تنظیمات ترموستات را بیش از حالت استاندارد قرار دهید، دستگاه به طور ناگهانی خاموش خواهد شد.

خاموش شدن کولر گازی

3-روشن نشدن کولر گازی با خرابی اورلود

اورلود در کمپرسور وظیفه دارد در صورت داغ شدن بیش از حد سیم پیچ کمپرسور، با متوقف کردن مسیر جریان اصلی، کمپرسور را خاموش کند. پس با خرابی اورلود، فشار زیادی به قطعات آمده و کاربر با روشن نشدن کولر گازی مواجه خواهد شد. امکان تعمیر و عیب یابی اورلود وجود ندارد و تنها راه برای رفع ایراد آن، تعویض قطعه است. اگر در تهران سکونت داشته و به دنبال تعمیرگاهی مطمئن، با قیمت‌های مقرون به صرفه هستید؛ می‌توانید تعمیر کولر گازی در تهران را به نیوسرویس بسپارید.

4-فیلتر‌های کثیف عامل روشن نشدن کولر گازی

فیلتر‌های کولر گازی، نقش مهمی در روشن نشدن کولر گازی دارد. فیلتر‌ها وظیفه دارند هوای خنک محیط را از گرد و غبار و آلودگی پاک کنند. این فیلتر‌ها نیز به مرور کثیف شده و از گرد و خاک، پوشیده می‌شوند. با کثیف شدن فیلتر‌ها، قدرت پرتاب باد خنک دستگاه نیز کاهش یافته و کولر، باید انرژی و زمان زیادی برای خنک کردن محیط بگذارد. این مسئله در کوتاه مدت فشار زیادی به قطعات دستگاه آورده و باعث داغ شدن آن می‌شود. با گرم شدن بیش از حد دستگاه، جریان برق هم قطع شده و کولر از کار می‌افتد. با نیوسرویس لازم نیست نگرانی بابت عیب یابی و تعمیر دستگاه داشته باشید؛ نیوسرویس با ارائه خدمات در زمینه تعمیر کولرگازی جنرال همیشه کنار شما خواهد بود.

5-چرا کولر گازی روشن نمی‌شود؟

گاهی اوقات تمامی قطعات داخل دستگاه، سالم بوده و هیچ مشکلی ندارند؛ اما کم بودن میزان گاز مبرد از حالت استاندارد، باعث می‌شود دستگاه در حالت خاموش قرار بگیرد. اگر دستگاه نشتی گاز نداشته باشد، مشکل کم بودن گاز مبرد با شارژ آن برطرف شده و کاربر دیگر با مشگل خاموش شدن کولر گازی مواجه نخواهد شد. البته کم بودن میزان گاز مبرد، تنها روی خاموش شدن کولر گازی تاثیر نمی‌گذارد و می‌تواند علت برفک زدن کولر گازی هم باشد.

علت روشن نشدن کولر گازی

6-علت خاموش و روشن شدن کمپرسور کولر گازی

اگر بلافاصله پس از روشن کردن دستگاه صدایی شنیدید، یا کولر در همان چند ثانیه اول روشنایی از کار افتاد و خاموش شد باید بدانید که کمپرسور دستگاه مشکل پیدا کرده است. علت خاموش و روشن شدن کمپرسور کولر گازی می‌تواند به نیم سوز شدن کمپرسور، مکشل در برد و کم بودن گاز مبرد دستگاه برگردد.

7-خاموشی کولر گازی با خرابی برد کولر

یکی از اصلی‌ترین قطعات کولر گازی، برد کنترل است. برد کنترل وظیفه فرستادن فرمان، به هر بخش از دستگاه را دارد. با خرابی این قطعه که مانند مغز دستگاه است، خاموش شدن ناگهانی کولرگازی رخ می‌دهد. با اینکه خرابی برد در کولر گازی، دلیل شایعی نیست و اکثر اوقات پیش نمی‌آید؛ اما اغلب مدل‌های کولر سامسونگ، با خرابی برد از کار می‌افتند. اگر کولر گازی سامسونگ شما از کار افتاده و به دنبال نمایندگی تعمیر کولر گازی سامسونگ هستید، کافیست درخواست خود را در سایت نیوسرویس ثبت کنید. خدمات تعمیرات لوازم خانگی سامسونگ نیوسرویس، محدود به کولر گازی نبوده و شما می‌توانید درخواست خود را برای عیب یابی جاروبرقی، یخچال و ماشین لباسشویی و…ثبت کنید.

8-نقش خرابی رله فرمان در خاموشی ناگهانی کولر گازی

نقش رله فرمان در کولر گازی، وظیفه تامین برق قطعات است. با خرابی رله است که کمپرسور کولرگازی هم از کار می‌افتد. برای بررسی و عیب یابی رله، باید از یک مولتی متر کمک گرفت و جریان‌های الکتریکی را اندازه گیری کرد. اگر قطعی و مشکلی در رله می‌بینید، باید برای تعویض آن اقدام کنید. مکان قرارگیری رله با توجه به ظرفیت کولر متفاوت است و می‌تواند در یونیت خارجی یا برد قرار گرفته باشد.

علت خاموش و روشن شدن کولر گازی

9-مشکلات برق کشی ساختمان علت آف شدن کولر گازی

اکثر تعمیرکاران، علت آف شدن کولر گازی را مشکل در سیستم برق ساختمان می‌دانند. پس ابتدا از درستی سیم کشی و اتصالات، اطمینان حاصل می‌کنند. زیرا فقط یک اتصالی کوچک یا مشکلی در فیوز کافیست، تا دستگاه آف شده و دیگر روشن نشود. مشکل سیستم سیم کشی خانه، باید به موقع تشخیص داده شود؛ زیرا چه عیب از سیم کشی خانه باشد چه اتصالی در کولر گازی، در هر حال خسارات زیادی به بار می‌آورد.

5 دلیل برای خاموش شدن کولر گازی

در بخش‌های قبلی شما را با اصلی‌ترین علل خاموش شدن کولر گازی، طبق تجربه تعمیرکاران آشنا کردیم. حالا باید در مورد سایر دلایل تاثیر گذار بر خاموشی کولر گازی بدانید.

  • نشت روغن از داخل کندانسور دستگاه باعث می‌شود، روغن درون آن به شدت کاهش یافته و سیلندر‌ها و پیستون از کار بیافتد.
  • با فشار زیاد و داغ شدن بیش از حد کولر گازی، سیستم دستگاه به گونه‌ای پیش خواهد رفت که از سوختن کمپرسور (موتور) جلوگیری کند. سیستم بعد از خاموشی دستگاه، تا زمان خنک نشدن کمپرسور، آن را روشن نمی‌کند.
  • سوئیچ فشار به کار رفته در کولر، روی عملکرد پمپ حرارتی، مبرد و سایر قطعات نظارت می‌کند. با افزایش فشار در کولر گازی، سوئیچ دستگاه را به طور اتومات خاموش می‌کند؛ تا آسیبی به قطعات دستگاه نرسد.
  • یکی از دلایل آف شدن کولر گازی، به مسدود شدن مسیر جریان گاز بر می‌گردد. اگر لوله‌های گاز به هر دلیلی گرفته باشند، دستگاه بعد از روشن شدن صدایی بلند تولید کرده و خاموش می‌شود. اگر در تهران هستید و لوله‌های انتقال جریان گاز کولر گازی ال جی شما، چنین مشکلی پیدا کرده است همین حالا برای تعمیر کولر گازی ال جی در تهران با نیوسرویس اقدام کنید.
  • اکثر فروشندگان و تعمیرکاران به کاربران توصیه می‌کنند که برای افزایش عمر مفید دستگاه، سرویس دوره‌ای آن را در برنامه خود بگذارند. سرویس دوره‌ای که باید سالی یکبار و در فصل بهار انجام بگیرد، نقص فنی و مشکلات کوچک دستگاه را برطرف خواهد کرد. با رفع ایرادت کوچک دستگاه، تا یک دوره طولانی کولر گازی نیازی به تعمیر نداشته و روند مستهلک شدن قطعات نیز، کند خواهد بود.
علت روشن شدن ناگهانی کولر گازی

سریع‌ترین ترفند برای رفع مشکل خاموش شدن کولر گازی

در اکثر اوقات می‌توان با سرویس دوره‌ای به موقع، از مشکل خاموش شدن کولر گازی جلوگیری کرد. اما اگر بعد از مدتی استفاده، شما هم با ایراد آف شدن کولر گازی مواجه شدید؛ با نکات گفته شده در این مقاله می‌توانید بدون نیاز به تعمیرکار، دستگاه را عیب یابی کنید. شما چه تجربه‌ای در زمینه خاموش شدن کولر گازی و رفع ایراد دستگاه دارید؟ آیا اکنون با این مشکل مواجه شده‌اید؟ حتما تجربه و مشکل خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.