آیا شما هم از صدای آزار دهنده کولر خود خسته شده‌اید؟ آیا نمی‌دانید ایراد دقیق کولر گازی و سر و صدای آن به چه علتی است؟ پس مطالعه این مطلب را از دست ندهید. در این مقاله قرار است به بررسی 7 علت صدای کولر گازی پنجره‌ای و اسپیلت خواهیم پرداخت.

اسپیلت بر خلاف کولر گازی پنجره‌ای از دو بخش جدا تشکیل شده است و یونیت داخلی و خارجی آن دور از یکدیگر نصب می‌شوند. معمولا یونیت خارجی کولر گازی که موتور و کمپرسور در آن قرار دارد، بیرون از فضای خانه و بالای پشت بام نصب می‌شوند. بنابراین اسپیلت به نسبت کولر گازی پنجره‌ای صدای بسیار کمتری دارد. با این حال بعضی از صداهای مزاحم کولر گازی پنجره‌‌ای و اسپیلت‌ها به یک علت مشخص به وجود می‌آیند. همراه ما باشید تا با علت صدای کولرگازی پنجره‌ای و اسپیلت آشنا شوید.

1. وجود یک شی خارجی، مهم‌ترین علت صدای کولر گازی پنجره‌ای و اسپیلت

وجود یک شی خارجی را می‌توان یکی از مهم‌ترین علت‌های به وجود آمدن صداهای آزار دهنده در کولر گازی پنجره‌ای و اسپیلت‌ها به شمار آورد. اگر پس از روشن شدن کولر گازی متوجه صداهایی مانند تکان خوردن یک شی در موتور یا پره‌های کولر شدید؛ بلافاصله کولر را خاموش کنید. به کمک یک چراق قوه می‌توانید پنل کولر را چک کنید و در صورت وجود جسم خارجی آن را خارج کنید.

اگر جسم خارجی در نزدیکی قاب کولر یا محافظ پنل خارجی باشد به راحتی می‌توانید آن را با کمک یک میله نازک خارج کنید. اگر جسم موردنظر در نزدیکی موتور یا بین پره‌های کولر گیر کرده باشد برای خارج کردن آن به کمک کارشناس تعمیرات لوازم خانگی نیاز دارید.

دلیل صدای زیاد کولر گازی

2. تراز نبودن کولر و ایجاد صدای تق تق در کولرهای پنجره‌ای و اسپیلت‌ها

یکی از رایج‌ترین علت‌های تولید صدای ناهنجار و غیر طبیعی در کولرهای پنجره‌ای و اسپیلت‌ها تراز نبودن کولر است. هنگام نصب کولر گازی پنجره‌ای و اسپیلت باید مراقب تراز بودن کولر باشید. در صورتیکه پنل داخلی یا خارجی دستگاه هنگام نصب تراز نباشد، پس از مدتی صداهای کولر بسیار آزار دهنده می‌شود. بهتر است برای نصب کولر گازی از یک نصاب حرفه‌ای و کارشناس تعمیر اسپیلت کمک بگیرید تا به‌طور دقیق کارهای نصب کولر شما را انجام دهد.

3. سر و صدای کولر گازی به دلیل شکستن تیغه‌های فن

شکستن تیغه‌های فن کولر به دلیل وجود یک جسم خارجی یا فشار وارد شده به کولر می‌تواند باعث ایجاد سر و صداهای زیادی در کولر گازی‌های پنجره‌ای و اسپیلت‌ها شود. پس از شنیدن صدای گوش خراش از کولر بلافاصله سلامت تیغه‌های فن را چک کنید. اگر دچار شکستگی یا انحنا شده باشند باید در اولین فرصت آن را تعمیر کنید. معمولا تعویض تیغه‌های کولر گازی کاری تخصصی است و برای انجام آن شما به کمک یک کارشناس تعمیر کولر گازی بوش یا تعمیرکار مختص برند کولر خود نیاز دارید.

چرا کولر گازی صدای زیادی داره

4. کثیف بودن فیلترهای هوا کندانسورهای داخلی کولر

کثیف بودن فیلترهای هوا کندانسورهای داخلی کولر علاوه‌بر کاهش سرعت باد کولر، باعث ایجاد صداهای غیر عادی و آزاردهنده کولر نیز می‌شوند. ذرات ریز آشغال در فیلترهای هوا می‌توانند باعث ایجاد یک گردباد کوچک در کولر و تولید صداهای آزاردهنده شوند. اگر صدای کلیک از کولر گازی می‌شنوید، بدون شک یک قطعه کوچک از ذرات آشغال یا یک جسم کوچک خارجی در فیلتر هوا کندانسورهای داخلی قرار گرفته است.

کثیفی فیلتر هوا تنها به ایجاد صداهای آزاردهنده منجر نمی‌شود و مشکلات و خرابی‌های بسیاری برای کولرگازی ایجاد می‌کند. بنابراین در صورت مشاهده هرگونه خرابی و کثیفی فیلترهای هوا کندانسورهای داخلی کولر سریعا با نمایندگی کولر گازی تراست در تهران یا تعمیرکاران حرفه‌ای و مجرب تماس بگیرید. اگر صداهایی از کولر گازی به گوشتان رسید و همزمان میزان خنک کنندگی کولر گازی به شدت کاهش یافت، بی شک فیلترهای هوا کندانسور کولر به مشکل جدی برخورده‌اند.

5. محکم نبود قاب کولر و تولید صدای آزار دهنده کولر گازی پنجره‌ای

محکم نبودن قاب کولر را می‌توان به عنوان رایج‌ترین علت صدای کولر گازی پنجره ای و اسپیلت‌ها به شمار آورد. صدای تق تقی که پس از نصب کولر گازی به گوش می‌رسد اغلب به دلیل محکم نبودن قاب جلویی کولر گازی اتفاق می‌افتد. هنگام نصب کولر گازی توجه داشته باشید که قاب جلویی کاملا محکم و ایمن نصب شود.

محکم نبودن قاب کولر علاوه‌بر ایجاد صدای غیر طبیعی، باعث ایجاد مشکل در تولید هوای خنک کولر و گردش استاندارد هوا نیز می‌شود. همانطور که گفته شد برای نصب کولر گازی مطمئن‌ترین راه تماس با نمایندگی یا کارشناس تعمیر حرفه‌ای و کاربلد است. به‌طور مثال پیشنهاد می‌کنیم برای نصب کولر گازی هایسنس به نمایندگی کولر گازی هایسنس در تهران مراجعه کنید تا از ایرادات و خسارات بعدی که در نصب کولرگازی ایجاد می‌شود در امان باشید.

صدای تق تق کولر گازی

6. محکم نبودن قطعات کولر عامل صدای کولر گازی پنجره‌ای و اسپیلت

یکی دیگر از دلایل ایجاد سر وصداهای غیرطبیعی هنگام روشن شدن کولرگازی محکم نبودن قطعات اصلی و جانبی کولر گازی پنجره‌ای و اسپیلت‌ها است. پس از نصب کولر گازی سریعا کولر گازی را روشن کنید. اگر متوجه صدایی غیرطبیعی شدید از نصاب بخواهید در همان ابتدا از محکم بودن قطعات کولر و مکان درست نصب قطعات مطمئن شود.

ممکن است در اثر استفاده بسیار از کولر گازی قطعات به مرور ساییده شوند و همین ساییدگی و جا به جایی اندازه قطعات باعث ایجاد صداهای ناهنجار در کولرگازی می‌شود. در صورت مشاهده هرگونه صدای ناهنجار از قطعات کولر سریعا کولر را خاموش کرده و تا تعمیر مجدد قطعات از روشن کردن آن بپرهیزید. عدم توجه به خرابی و محکم نبودن قطعات کولر ممکن است موجب خسارت‌های جبران ناپذیری شود. اغلب تماس‌هایی که با نمایندگی تعمیرات دوو به دلیل خرابی موتور کولر بر اثر خرابی یکی از قطعات کولر گازی و عدم توجه به آن است.

7. صدای زیاد کمپرسور، اصلی‌ترین علت صدای کولر گازی پنجره‌ای

صدای زیاد کمپرسور معمولا منشا اصلی صداهای زیاد و آزار دهنده اکثر کولرهای گازی است. کمپرسور یکی از اصلی‌ترین قطعات کولرگازی است که جا به جایی جریان گرم هوای محیط و هوای خنک کولر گازی را به عهده دارد. کمپرسور یا همان موتور کولر گازی از همان ابتدا صدای تقریبا زیادی دارد. اما گاهی بر اثر استفاده زیاد از کولر گازی یا ایجاد مشکل در کمپرسور این صدا کاملا غیرطبیعی می‌شود و از حالت عادی خارج می‌شود.

از آنجا که کمپرسور اصلی‌ترین قطعه کولرگازی است و خرابی آن اصلی‌ترین علت سرد نبودن باد کولر گازی و از کار افتادن است، پس از مشاهده هرگونه خرابی آن سریعا با یک تعمیرکار حرفه‌ای و کاربلد تماس بگیرید و تا اطلاع ثانوی از روشن کردن آن بپرهیزید.

از بین بردن صدای موتور کولر گازی

تعمیر کولر گازی در منزل در کمترین زمان با گارانتی 6 ماهه

در این مقاله شما را با 7 علت صدای کولر گازی پنجره ای و اسپیلت آشنا کردیم. همانطور که مطالعه کردید هر یک از این علت‌ها علاوه‌بر تولید صدای آزاردهنده، می‌توانند تا حد زیادی باعث خرابی و از کار افتادگی کولر شوند. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم پس از مشاهده هرگونه خرابی یا صدای غیرطبیعی کولر گازی سریعا با تعمیرکاران حرفه‌ای و باتجربه در زمینه تعمیر کولرگازی تماس بگیرید.

نیو سرویس از بهترین تکنسین‌های ایران با تجربه بیش از 10 سال برای ارائه خدمات خود استفاده می‌کند. اعضای تیم نیو سرویس افرادی مسئولیت پذیر و کار بلد بوده که تلاش می‌کنند خدمات خود را با بالاترین کیفیت به مشتری عرضه کنند. این شرکت در قبال تمام خدماتی که انجام می‌دهد به مشتریان خود ضمانت کیفیت خدمات خود را ارائه می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر و تعمیر کولرگازی خود توسط تیم حرفه‌ای نیو سرویس می‌توانید با شماره شماره 02174985 تماس بگیرید.