رفع بوی بد ماشین ظرفشویی اهمیت زیادی دارد. هیچ کس دوست ندارد ظروف آشپزخانه‌اش بعد از شستشو بوی بدی داشته باشد. با این حال بسیاری از افراد فراموش می‌کنند که ماشین ظرفشویی نیز نیاز به رسیدگی و نظافت دارد. همه ما معمولاً نمی‌گذاریم پس مانده غذا درون سینک باقی بماند، اما چون درون ماشین ظرفشویی را نمی‌بینیم به این فکر نمی‌کنیم که این ذرات باقی مانده غذا می‌توانند چه بوی نامطبوعی ایجاد کنند. همین موضوع باعث ایجاد بوی بد ماشین ظرفشویی می‌شود. اگر با این تجربه نا خوشایند رو به رو شده‌اید، با ما همراه باشید تا راه‌های رفع بوی بد ماشین ظرفشویی را بررسی کنیم.

تمیز کردن فیلتر تخلیه ماشین ظرفشویی

1. تمیز کردن فیلتر تخلیه؛ اولین مضنون بوی بد ماشین ظرفشویی

سال‌ها تجربه و تخصص ما در تعمیر لوازم خانگی و ماشین ظرفشویی نشان می‌دهد که تمیز نکردن فیلتر تخلیه یکی از علل اصلی خرابی ماشین ظرفشویی است. فیلتر تخلیه ماشین ظرفشویی محلی است که تمام ذرات غذایی باقی ماند پس از شستشو در آن جمع می‌شوند. بنابراین در اکثر اوقات مقصر اصلی بوی بد ماشین ظرفشویی است. فیلتر تخلیه در کف ماشین ظرفشویی قرار دارد. فیلتر را در جهت عکس عقربه‌های ساعت بچرخانید تا از جای خود خارج شود. برای تمیز کردن فیلتر کافی است تا آن را با کمی مایع ضرف شویی و آب گرم بشویید. سعی کنید تمام قسمت‌های آن را به خوبی تمیز کنید.

2. تمیز کردن بازوهای آب پاش، پاک کردن جرم‌های باقی مانده

یکی دیگر از راه های تعمیر ماشین ظرفشویی، تمیز کردن بازوهای آب پاش است. مواد غذایی خصوصاً چربی‌ها در زمان شستشو ممکن است روی مجراهای بازوهای آب پاش قرار بگیرند و باعث مسدود شدن آن‌ها شوند. به انی ترتیب آب پاش نمی‌تواند به خوبی ظرف‌ها را تمیز کند و همین موضوع باعث ایجاد بوی بد ماشین ظرفشویی می‌شود.

تمیز کردن بازوهای آب پاش به رفع بوی بد ماشین ظرفشویی کمک می‌کند. برای اینکار کافی است تا بازوهایی که در بالا، پایین و در مواردی در اطراف بدنه نصب شده‌اند را جدا کرده و با آب شستشو دهید. از باز بودن مجراها مطمئن شوید.

بازوهای آب پاش ماشین ظرفشویی

3. تمیز کردن لولاهای، بخش‌های پلاستیکی و واشر درب ماشین ظرفشویی

محفظه‌های ریز محل خوبی برای رشد باکتری‌ها و ایجاد بوی نامطبوع هستند بنابراین سعی کنید تمام قسمت‌های ماشین ظرفشویی خصوصاً محفظه‌های ریز را تمیز کنید. لولاها و واشرهای پلاستیکی درب ماشین ظرفشویی یکی از همین قسمت‌های مهم هستند که باید آن‌ها را تمیز کنید. در تمیز کردن واشرها مواظب باشید تا به قسمت‌های پلاستیکی درب آسیبی نزنید و باعث ایجاد فضاهای خالی جدید نشوید. گاهی اوقات تکه‌های غذا در این بخش از چشم دور می‌مانند بنابراین اگر شلنگ در دسترس دارید سعی کنید با فشار آب به خوبی درون لولاها را تمیز کنید. دقت داشته باشید که رعایت این نکات ساده و تمیز کردن لولاهای ماشین لباسشویی حتی در تعمیرات ماشین ظرفشویی ال جی و برندهای شناخته شده لوازم خانگی هم بسیار موثر است.

تمیز کردن ماشین ظرفشویی و از بین بردن بوی نامطبوع

4. تمیز کردن سبد و بدنه ماشین ظرفشویی؛ آلودگی‌ها را از بین ببرید

تمیز کردن بدنه ماشین ظرف شویی کار بسیار ساده‌ای است. کافی است تا سبدهای ماشین ظرف شویی را خارج کنید و قسمت‌های مختلف بدنه و ریل‌هایی که سبدها روی آن قرار گرفته‌اند را تمیز کنید. مایع ظرفشویی و پارچه بهترین ابزار شما هستند.

معمولاً سبدها در هنگام آب کشی از هرگونه کثیفی پاک می‌شوند اما اگر مشکل از بازوهای آبپاش بوده باشد ممکن است سبدها نیز به خوبی تمیز نشوند و بوی بدی بگیرند. پس بهتر است آن‌ها را نیز به خوبی با مایع ظرفشویی و پارچه تمیز کنیم. پیشنهاد می کنیم برای آشنایی با خدمات نیوسرویس سری به صفحه  تعمیرات ماشین ظرفشویی سامسونگ بزنید. 

5. رفع بوی بد ماشین ظرفشویی با استفاده از سرکه و جوش شیرین

تا اینجای کار تکه غذا یا آلودگی‌های باقی مانده در ماشین ظرفشویی را پاکسازی کرده‌ایم. با این حال در بسیاری از موارد دیده می‌شود که بوی بد به طور کامل رفع نشده است. زمانی که برای مدت طولانی (بیشتر از 1 سال) سرویس دوره‌ای و تمیزکاری انجام نمی‌گیرد، چنین اتفاقی کاملاً قابل پیش بینی خواهد بود. در این صورت باید از مواد طبیعی قدرتمند برای رفع بوی بد ماشین ظرفشویی استفاده کنیم: سرکه و جوش شیرین.

نکته بسیار مهم: نباید سرکه و جوش شیرین را با هم ترکیب کنید. در تمیز کردن ماشین ظرفشویی ما به صورت مرحله‌ای از این مواد طبیعی استفاده می‌کنیم.

الف: شستشوی ماشین ظرفشویی با سرکه

در مرحله اول، مقدرای سرکه سفید را داخل یک کاسه یا ظرف دیگری ریخته و در ردیف بالایی ماشین ظرفشویی قرار می‌دهیم. ماشین ظرفشویی را روی داغ‌ترین درجه آب گرم قرار می‌دهیم و حالت شستشوی طولانی مدت را انتخاب می‌کنیم. یکبار شستشو با این تنظیمات کافی است تا سرکه تمام آلودگی‌ها و بوی بد دستگاه را ازبین ببرد.

ب: خوشبو کردن ماشین ظرفشویی با استفاده از جوش شیرین

سرکه بوی بد را از بین خواهد برد ولی برای اطمینان بیشتر و خوش بو کردن داخل دستگاه، استفاده از جوش شیرین نیز ایده خوبی خواهد بود. کافی است تا یک فنجان جوش شیرین را کف ماشین ظرفشویی بپاشیم. همانند شستشو با سرکه، دستگاه را روی آخرین درجه آب گرم تنظیم قرار می‌دهیم ولی اینبار دوره شستشوی کوتاه را انتخاب می‌کنیم. تبریک می گویم حالا یک ماشین ظرفشویی تمیز و خوشبو در آشپزخانه خود دارید.

6. چک کردن شلنگ تخلیه و مطئمن شدن از تخلیه بدون مشکل

اگر هیچ آبی بعد از شستشو و آبکشی درون ماشین ظرفشویی باقی نمی‌ماند احتمالاً شلنگ تخلیه مشکلی ندارد، اما اگر همه 5 مرحله قبلی را انجام دادید و هنوز هم حس می‌کنید از جایی در ماشین ظرفشویی بوی بد استشمام می‌شود، می‌توانید به شلنگ تخلیه مشکوک شوید. شلنگ تخلیه پشت ماشین لباسشویی قرار دارد و معمولاً به لوله سینک متصل می‌شود تا آب درون ماشین ظرفشویی را خالی کند. اگر پیچ خوردگی، خمیدگی رو به بالا یا گرفتگی در شلنگ تخلیه وجود داشته باشد، آب و مواد غذایی بعد از شستشو درون لوله باقی می‌مانند و حتی ممکن است به درون ماشین لباسشویی بازگردند. اتفاقی که می‌تواند عامل بوی نامطبوع ماشین لباسشویی باشد.

سرویس دوره ای ماشین ظرفشویی

جلوگیری از ایجاد بوی بد با انجام سرویس دوره‌ای

بهترین راه برای جلوگیری از ایجاد بوی نامطبوع در ماشین ظرفشویی، انجام سرویس دوره‌ای و نظافت منظم دستگاه است. برای اینکار کافی است به توصیه‌های زیر توجه کنید:

  • در فواصل کوتاه و به صورت منظم فیلتر ماشین ظرفشویی را تمیز کنید
  • قبل از قرار دادن ظروف آن‌ها را آبکشی کنید
  • از کافی بودن فشار آب مطمئن شوید
  • بعد از پایان شستشو، درون ظرفشویی را چک کنید تا مواد غذایی اضافه باقی نمانده باشند

در نهایت فراموش نکنید که سرویس دوره‌ای ماشین ظرفشویی توسط تعمیرکار حرفه‌ای بهترین راه برای اطمینان از سالم ماندن دستگاه و جلوگیری از ایجاد بوی نامبطوع است. نیوسرویس با ارائه بهترین خدمات در تعمیرات ماشین ظرفشویی دوو، ال جی، سامسونگ و دیگر برندهای شناخته شده لوازم خانگی همیشه همراه شما است. 

نمایندگی تعمیر ماشین ظرفشویی نیوسرویس

در این مقاله راه‌های رفع بوی بد ماشین ظرفشویی را بررسی کردیم. تمیز کردن فیلتر، قطعات داخلی و استفاده از مواد پاک کننده و خوشبو کننده مانند سرکه و جوش شیرین تأثیر بسیار زیادی خواهد داشت. با این حال گاهی اوقات مشکل ماشین ظرف شویی شما بیشتر از چیزی است که فکرش را می‌کنید. اگر به دنبال یک تعمیر کار حرفه‌ای برای انجام عیب یابی و سرویس دوره‌ای ماشین ظرفشویی خود می‌گردید، نیو سرویس در خدمت شما است. کارشناسان ما مشتاق شنیدن صدای گرم شما و ارائه راهنمایی‌های لازم هستند.