در دوران اوج گرما در تابستان‌ها، هیچی چیزی مانند کولرهای گازی نمی‌تواند هوای خانه یا محل کار شما را مطبوع و قابل تحمل کند. خصوصاً در مناطقی که درصد رطوبت بالایی دارند، کولرهای گازی یک نعمت محسوب می‌شوند. اگر به فکر خرید یک کولر گازی خوب و مناسب برای در امان ماندن از هوای گرم تابستان هستید، گزینه‌های بسیار متنوعی پیش روی شما قرار دارد. مقاله راهنمای خرید کولر گازی به شما کمک می‌کند تا بهترین گزینه را مناسب با بودجه و نیاز خود خریداری کنید. با نیوسرویس در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

راهنمای خرید کولرگازی، قدم به قدم تا خرید اسپیلت مقرون به صرفه

در مرحله اول راهنمای خرید کولر گازی ابتدا باید بودجه و نیاز خود را مشخص کنید. سپس براساس نوع مدل، قدرت، امکانات، مزایا و معایب گزینه‌های موجود در بازار بهترین گزینه را انتخاب نمایید. به این ترتیب زمانی که برای خرید یک کولر گازی یا اسپیلت به نمایندگی یا فروشگاه مراجعه می‌کنید دقیقاً می دانید که دنبال چه چیزی هستید. از سوی دیگر تشخیص گزینه مناسب به شما کمک می‌کند تا در آینده هزینه‌های کمتری برای تعمیر کولر گازی بپردازید.

انواع کولر گازی

انواع کولر گازی؛ کدام نوع از کولر گازی بهتر است؟

انواع مختلفی از کولر گازی در بازار وجود دارد که هریک مزایا و معایب خود را دارند. به طور کلی اسپیلت ها و کولرپنجره ای بهترین گزینه برای خرید کولرگازی مناسب خانه هستند. در مقابل کولرهای پرتابل و کولرهای ایستاده نیز برای خانه‌های بزرگ یا دفتر و فروشگاه مناسب هستند. در ادامه بیشتر با ویژگی‌های هریک آشنا می‌شویم.

کولر اسپیلت، بهترین نوع کولرگازی برای خانه

 این نوع از کولرهای گازی از دو بخش یا یونیت تشکیل شده‌اند: یونیت داخلی و یونیت خارجی. بعضی از اسپیلت ها علاوه بر سرد کردن محیط قابلیت گرم کردن محیط را نیز دارند. که به آن‌ها اسپیلت سرد و گرم می گوییم. این دسته از کولرهای گازی کم مصرف، پرقدرت، با امکانات مناسب و در مواردی از لحاظ ظاهری بسیار زیبا هستند. برای استفاده از این کولرها باید برق کشی جداگانه انجام داد با این حال در مجموع اسپیلت ها بهترین گزینه برای مصارف خانگی محسوب می‌شویند.

کولر پنجره‌ای، کولرهای گازی قدیمی اما کارآمد برای اتاق‌های کوچک

کولرهای پنجره‌ای دارای بدنه یکپارچه هستند و به راحتی می‌توانند درون پنجره یا یک فضای مناسب درون دیوار نصب شوند. در گذشته فقط توانایی سرد کردن محیط را داشتند اما مدل‌های جدیدتری با قابلیت سرد و گرم نیز به بازار آمده است. مصرف برق بالایی دارند و قدرت آن‌ها در مقابل اسپیلت ها بسیار کمتر است. به همین دلیل قیمت بسیار کمتری از اسپیلت ها دارند. اگر به دنبال یک کولر کوچک و ارزان برای اتاقی هستید که نیاز به تهویه هوای همیشگی ندارد، کولرهای پنجره‌ای می‌توانند گزینه مناسبی باشند. هرچند در صورت استفاده مداوم، قطعاً قبض برق شما را شگفت زده خواهد کرد!

کولرهای ایستاده، اسپیلت های قدرتمند برای فضاهای بزرگ

کولرهای ایستاده قدرت بسیار زیادی دارند و معمولاً برای فضاهای بسیار بزرگ و محیط‌های عمومی مورد استفاده قرار می‌گیرند. قابلیت ویژه این کولرها پرتاب باد بسیار زیاد و امکان تولید سرما و گرمای فوق العاده است. به همین دلیل فروشگاه‌ها، دفاتر، شرکت‌ها، مساجد و … از این نوع کولر گازی استفاده می‌کنند.

کولر گازی پرتابل، بسیار کاربردی و مناسب فضاهای کوچک

اگر امکان نصب هیچ گونه پنل و یونیتی ندارید یا می‌خواهید فضاهای کوچکی را خنک کنید، کولرگازی پرتابل بهترین گزینه است. این کولرهای کوچک بدون نیاز به یونیت خارجی با قدرت زیادی محیط‌های کوچک را خنک می‌کنند و مصرف برق نسبتاً پایینی دارند. افرادی که به کولر کوچک با قابلیت جا به جایی سریع نیاز دارند معمولاً کولرگازی پرتابل را به سایر انواع آن ترجیح می‌دهند.

کولرگازی اینورتر

کولرگازی اینورتر چیست؟ چرا باعث کاهش مصرف برق می‌شود؟

انواع کولرگازی معمولاً شامل موارد بالا می‌شود، اما کولرهای گازی اینورتر نیز این روزها طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند. دلیل آن هم کم مصرف بودن و عملکرد بسیار بهتر اینورتر ها در مقابل کولرگازی معمولی است. کولرها و اسپیلت های معمولی قابلیت اندازه گیری دمای هوا و شروع به کار خودکار را دارند. زمانی که کولر را روی دمای خاصی تنظیم می‌کنید، کمپرسور کولرگازی روشن می‌شود و تا زمانی که دمای اتاق به دمای مورد نظر برسد به کار خود ادامه خواهد داد. سپس خاموش می‌شود تا بعد از افزایش مجدد دما و گرم شدن محیط دوباره روشن شود.

این روند برق بسیار زیادی مصرف می‌کند و باعث کاهش طول عمر کولر می‌شود. در کولرگازی اینورتر یک تراشه تنظیم کننده به کمپرسور اضافه می‌شود که در هنگام ردسیدن به دمای مطلوب به جای خاموش کردن کمپرسور، تنها دور موتور را کاهش می‌دهد. به این ترتیب همیشه دمای اتاق در حد مطلوبی باقی می‌ماند و مصرف برق نیز به شدن کاهش پیدا می‌کند. با اینکه قیمت کولر اینورتر بیشتر از کولر گازی معمولی است اما با توجه به مصرف برق بسیاری پایین‌تر (تا 60 درصد کمتر) و هوای مطبوع همیشگی، گزینه بسیار بهتری محسوب می‌شود.

اسپیلت مناسب خانه

قدرت خنک کنندگی کولرگازی (BTU)، کولر چند هزار بخریم؟

معمولاً به صورت عامیانه قدرت کولر گازی را با یک عدد مانند 9 هزار، 12 هزار و … نشان می‌دهند. این اعداد در واقع قدرت خنک کنندگی کولر گازی بر حسب واحد BTU هستند. هرچه این عدد بزرگتر باشد به معنای قدرت بیشتر کولر گازی و سرد کردن فضای بزگتر است. با این حال، به همان اندازه نیز مصرف برق افزایش پیدا می‌کند. برای انتخاب بهترین اندازه کولر گازی معمولاً از فرمول‌های زیر استفاده می‌کنند:

  • برای اتاق‌های 10 تا 20 متر مربع، کولر گازی 9000
  • برای اتاق‌های 20 تا 30 متر مربع، کولر گازی 12000
  • برای اتاق‌های 30 تا 45 متر مربع، اسپیلت 16 تا 18 هزار
  • برای اتاق‌های 45 تا 65 متر مربع، اسپیلیت 24 تا 30 هزار
  • برای اتاق‌های بزرگتر از 65 متر مربع، اسپیلت 36 هزار و بیشتر

البته این فرمول برای مناطق شرجی و با رطوبت بالا و مصرف خانگی (آپارتمان) است. به طور کلی تصمیم گیری در این زمینه به مواردی مانند اقلیم‌های مختلف (خشک یا مرطوب)، محیط‌های مختلف (ویلایی، آپارتمان و دوبلکس)، تعداد افراد حاضر در محیط، درزگیری محیط و … بستگی دارد. در تهران و در یک آپارتمان‌های مسکونی با میانگین متراژ 85 متر در اکثر اوقات یک کولر گازی 24 هزار کفایت می‌کند. برای اتاق خواب‌ها هم کوچکترین سایز یعنی 9000 کافی خواهد بود. در انتها برای انتخاب بهترین گزینه بهتر است از یک مشاور حرفه‌ای کمک بگیرید.

مصرف برق کولر گازی و درجه مصرف انرژی a

مصرف برق کولر گازی، خرید کولرگازی کم مصرف اهمیت زیادی دارد

در ادامه راهنمای خرید کولرگازی به یکی از مهم‌ترین نکاتی که ممکن است خیلی از افراد از آن غافل باشند اشاره می‌کنیم. درجه مصرف انرژی کولر گازی اهمیت بسیار زیادی دارد. کولرهای گازی پر مصرف، هزینه‌های سنگینی روی دست شما می‌گذارند و باعث می‌شوند در تابستان مجبور باشید ساعات کمی را برای روشن کردن کولر گازی اختصاص دهید.

برای اینکه با چنین مشکلی رو به رو نشوید، پیشنهاد می‌کنیم بودجه اولیه خود را بیشتر کنید و به سراغ کولرهای اینورتر کم مصرف با درجه مصرف انرژی A و بالاتر بروید. بهره وری بالا این دستگاه‌ها هزینه‌های برق شما را کاهش می‌دهد و قطعاً ارزش خرید بیشتری خواهد داشت. بنابراین حتماً در هنگام خرید اسپیلت به برچسب انرژی آن دقت کنید.

پرتاب باد کولر گازی

پرتاب باد کولر گازی؛ آیا پرتاب باد اسپیلت اهمیت دارد؟

پرتاب باد کولر به معنای حداکثر فاصله‌ای است که باد سرد کولر به آن می‌رسد. معمولاً از یک عدد با واحد متر به عنوان معیار پرتاب باد استفاده می‌کنند. در کولرهای پنجره‌ای این عدد بین 3 تا 5 متر است. اگر در فاصله 5 متری از کولر قرار داشته باشید می‌توانید باد سرد مستقیم آن را حس کنید. در اسپیلت ها خصوصاً از 18000 به بالا پرتاب باد به راحتی تا 10 در مواردی حتی به بیش از 20 متر می‌رسد.

 به این ترتیب اسپیلت ها به راحتی می‌توانند فضای بزرگتری را خنک کنند. این مسئله زمانی که از یک کولر گازی برا خنک کردن همه اتاق‌های خانه استفاه می‌کنید اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. بنابراین کولرگازی با پرتاب باد بیشتر گزینه بهتری به نظر می‌رسد. هرچند در فضاهای کوچک این موضوع اهمیت خود را از دست خواهد داد.

سعی کنید کولرگازی با گارانتی خریداری کنید

 زمانی که برای خرید کولر گازی به بازار مراجعه می‌کنید با دو دسته از کولرها رو به رو می‌شوید: کولرهای گازی با گارانتی و کولرهای گازی بدون گارانتی! محصولات بدون گارانتی قیمت کمتری دارند و در نگاه اول مقرون به صرفه‌تر به نظر می‌رسند. در مقابل کولرهای گازی گارانتی دار ممکن است تا 50 درصد قیمت بیشتری داشته باشند. پیشنهاد می‌کنیم تا جایی که می‌توانید اسپیلت دارای گارنتی از یک شرکت معتبر خریداری کنید.

در غیر این صورت اگر مشکلی برای اسپیلت شما رخ دهد هیچکس پاسخگو نخواهد بود و ممکن است هزینه‌های زیادی پرداخت کنید. علاوه براین، محصولات بدون گارانتی معمولاً با کمبود وسایل اولیه اصلی و در مواردی بدون گاز تحویل داده می‌شوند که در همان ابتدا هزینه‌های نصب را افزایش می‌دهد.

کولر گازی و اسپیلت هوشمند

امکانات و تکنولوژی‌های جدید کولرهای گازی؛ اسپیلت های هوشمند!

مواردی که تا به اینجا اشاره کردیم مهم‌ترین نکات خرید کولرگازی با قیمت مناسب و ارزان قیمت هستند. اما اگر بودجه کافی دارید و می‌خواهید از تکنولوژی روز لذت ببرید، توصیه می‌کنیم به سراغ گزینه‌هایی بروید که تکنولوژی جدیدتر و امکانات بیشتری دارند. کولرهای گازی هوشمند گزینه‌های جذابی هستند. همچنین بعضی از کولرهای گازی دارای حسگرهایی هستند که حضور و عدم حضور افراد در محیط را تشخیص می‌دهند و با کاهش دور موتور به کاهش هزینه‌های برق کمک می‌کنند. سیستم‌های پرتاب باد چرخشی پیشرفته در کنار استفاده از فیلترهای قدرتمند برای تصفیه هوا نیز از گزینه‌های جذاب دیگری هستند که در هنگام خرید اسپیلت می‌توانید به آن‌ها توجه داشته باشید.

بهترین مارک کولرگازی، کدام برند کولرگازی بهتر است؟

در حال حاضر در بین برندهای حاضر در بازار ایران، سامسونگ در لبه تکنولوژی حرکت می‌کند و بدون شک تولید کننده بهترین کولرهای گازی است. با این حال آل جی، تراست، اجنرال، گری و جنرال نیز گزینه‌های دیگری هستند که امتحان خود را تا حد زیادی پس داده‌اند. در هنگام خرید محصولات این برندها یا هر برند دیگری به نکاتی که در این مقاله به آن‌ها اشاره کردیم توجه داشته باشید تا بهترین خرید ممکن را انجام دهید.

نصب و تعمیر کولرهای گازی خود را به نیوسرویس بسپارید

در مقاله راهنمای خرید کولر گازی، با مهم‌ترین نکاتی که در هنگام خرید اسپیلت و انواع کولرها باید به آن‌ها توجه کنید، آشنا شدیم. موتور اینورتر، مصرف برق پایین، انتخاب اندازه مناسب مهم‌ترین موارد هستند. سایر موارد نیز می‌توانند شما را به سمت بهترین گزینه هدایت کنند. توصیه آخر این است که نصب و تعمیر کولرهای گازی خود را به افراد حرفه‌ای بسپارید. این وسایل ارزشمند تکنولوژی پیشرفته‌ای دارند و باید به دقت مورد بررسی قرار بگیرند تا آسیبی به آن‌ها وارد نشود. با سپردن کولرهای گازی خود به دست تعمیرکاران حرفه‌ای نیوسرویس دیگر لازم نیست نگران خرابی یا آسیب به کولرهای گازی خود باشید.